Fietsaccu capaciteit en actieradius
De capaciteit van een fietsaccu. Bij het kopen van een nieuwe e-bike batterij is dit een belangrijk aspect. Hoe groot is de actieradius van de accu? Ofwel hoe ver kunt u komen met een volgeladen accu op uw elektrische fiets?
Capaciteit uitgedrukt in Wh
Dit totale vermogen voor het afgeven van de trapondersteuning wordt uitgedrukt in Wh, ofwel Watt uur. U kunt het getal in Wh eenvoudig berekenen, wanneer u het voltage weet en de hoeveelheid ampère per uur. Namelijk door twee factoren met elkaar te vermenigvuldigen. Heeft de accu een spanning van 26V en is de accu 21Ah, dan krijgt u dus een accucapaciteit van (ongeveer) 26 x 21 = 546 Wh.
Welke factoren bepalen samen met de capaciteit van de batterij hoeveel kilometer je kunt fietsen met trapondersteuning door de motor? Dat zijn de volgende.
Het weer
Helaas heb je hier geen invloed op, maar het bepaalt voor een groot deel hoever je komt met een volle accu. Veel wind (vooral tegenwind) zal zorgen dat de actieradius korter wordt. Daarbij komen hele hoge temperaturen (boven de 30° C) en hele lage (meer dan 10° vorst) de capaciteit van de accu ook niet ten goede.
De bandenspanning
Wanneer je de banden te zacht hebt opgepompt, zal de rolweerstand van je fiets toenemen. Hierdoor zul je minder ver komen met een volle accu. Rijd daarom altijd met een goede bandenspanning.
De kwaliteit van de weg
Hetzelfde geldt voor de weg waarover je fietst. Op een gladde asfaltweg heb je weinig weerstand en is je actieradius dus hoger dan op een hobbelige kasseienweg.
De staat van je accu
Na verloop van tijd vermindert de capaciteit van je accu. Hierdoor zal hij minder goed opladen. Op het tempo waarin dit gebeurt heb je overigens zelf invloed. Door de accu zo goed mogelijk te onderhouden verleng je de levensduur.
Jouw gewicht (en eventueel van iemand achterop)
Hoe hoger het gewicht dat de accu en de motor moet voortrekken, hoe korter de actieradius zal zijn.Eventuele bijrijders en tassen tellen hier ook mee.
Hoe hard je gaat
Wanneer je harder gaat, neemt de luchtweerstand toe. Hierdoor verbruik je meer energie en doe je dus minder lang met een volle accu. Vooral wanneer je ook zelf niet harder gaat trappen zul je merken dat je batterij erg snel leeg gaat.
Hoe hard je zelf trapt
Dit laatste principe geldt overigens voor alle snelheden: hoe harder je zelf trapt (en hoe minder je dus de elektromotor gebruikt), hoe langer je met de accu doet.
De manier waarop je schakelt
Door op het juiste moment op te schakelen kun je behoorlijk wat energie uit de accu sparen. Kijk in de gebruikshandleiding van je e-bike hoe je optimaal kunt schakelen.
De elektronische componenten op de fiets
Vooral de motor verbruikt veel energie. Het maakt daarbij nog uit welk type motor (hoe ‘zuinig’ deze motor werkt) je hebt. In theorie heeft iedere elektromotor een rendement van 100%, maar in de praktijk gaat altijd energie verloren door wrijving van de onderdelen (warmte).
Ook sensoren, lampen en displays verbruiken samen de nodige elektriciteit. In welke mate je deze gebruikt en de kwaliteit hiervan hebben ook invloed op de actieradius van de elektrische fiets.
Wanneer de cellen te koud zijn en er wordt ineens veel energie gevraagd (bijvoorbeeld als u een steile helling op rijdt of hard tegen de wind in met de ondersteuning maximaal aan), dan geeft de software de accu een sein om uit te schakelen. Zo worden de cellen beveiligd tegen overbelasting. Deze beveiliging zorgt voor een langere levensduur van de accu en heeft dus nut.
Met onderstaande tips verleng je de levensduur van je accu:
- Bewaar de accu van je elektrische fiets op een droge plek tussen de 10 graden en 20 graden, het liefst op kamertemperatuur.
- Laad de accu het liefst op kamertemperatuur op. Het laden duurt bij koud weer een stuk langer.
- Berg je accu nooit leeg op. Wanneer je de e-bike in de winter niet gebruikt, is het belangrijk dat de accu minimaal voor 30% en maximaal 80% opgeladen is voordat je deze opbergt. Wanneer je de accu langer dan 2 maanden laat liggen is het belangrijk om de accu even bij te laden, zodat deze weer in een actieve modus komt.
- Hoe meer de accu gebruikt wordt hoe langer dat deze mee gaat,dus regelmatig gebruiken.
- Het LCD-display van je e-bike kan tijdens koude dagen trager reageren dan gebruikelijk. Bewaar een afneembaar display binnen als temperaturen dalen tot het vriespunt.
- Voorkom totale ontlading.
Overige tips voor optimaal en veilig gebruik van jouw E-bike in de winter:
- Plan een onderhoudsbeurt in bij via ons contactformulier .Wij controleren of je e-bike nog in orde is: zijn de remblokken niet versleten en heb je voldoende profiel op je banden?
- Controleer je verlichting. In de wintermaanden is het extra belangrijk om te zorgen dat je goed zichtbaar bent. De meeste E-bikes zijn voorzien van verlichting op de accu. Heb je batterijverlichting? Dan is het verstandig om een extra setje batterijen mee te nemen voor het geval de batterijen leeg raken.
- Zodra het kouder wordt, voorzie je de auto vaak van winterbanden voor meer grip, maar ook op de fiets kan dat. Als je je fiets echt winterproof wilt maken, kan je ervoor kiezen om je fiets te voorzien van winterbanden. Wij kunnen dit voor je regelen. Zo hoef je je geen meer zorgen te maken over de gladheid en fiets je ook in de winter veilig.
- Zorg voor een goede bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor extra accuverbruik, en een te hoge bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg. Een optimale bandenspanning is voor elektrische fietsen 3,5- 4.0 bar.
- Gebruik een lage ondersteuning bij het wegfietsen vanuit stilstand. Bij een hoge ondersteuningsstand wordt er extra veel van de accu gevraagd, wat zorgt voor een sneller verbruik.