Welke Motor past bij u?
De motor van een E-Bike kan op drie plaatsen van de fiets zitten: in het voorwiel, in het midden bij de trapas en in het achterwiel.
Middenmotor – sterk,minder storingsgevoelig
We kunnen wel zeggen dat de middenmotor op dit moment de meest favoriet is.
Bij een middenmotor zit de motor bij de trapas. Voor de gewichtsverdeling is dat gunstig. Over het algemeen is de E-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar de middenmotor is vooral een goede keuze omdat hij niet de nadelen van de voorwielmotor en de achterwielmotor heeft. Een middenmotor is bovendien minder storingsgevoelig. Bij de middenmotor zijn de sensoren ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel. Hij biedt ook een fijne fietservaring.De energie van de motor komt direct in actie en wordt overgebracht naar de trapas, net zoals je benen doen op een niet-elektrische fiets. Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past de ondersteuning daar op aan. Het doseren van een middenmotor verloopt daardoor erg precies. Hoe minder hard je trapt, hoe meer de fiets ondersteunt.
Overzicht voordelen middenmotor:
✓ De motor geeft fijne fietservaring en natuurlijk gevoel
✓ Fiets is gemakkelijk te tillen door betere gewichtsverdeling.
✓ Minder storingsgevoelig door minder stekker verbindingen
✓ Is toepasbaar met naaf en derailleur versnelling.
✓ Achter-en voorband gemakkelijk te verwisselen
Overzicht nadelen middenmotor:
× Instap is meestal ietsjes hoger.
× Aanschafprijs is ietsjes hoger
× Bij naafversnelling komt er veel kracht op de interne naaf,waardoor deze eerder stuk kan gaan,vooral wanneer je schakelt en doortrapt. Voor de middenmotor heeft Shimano een nieuwe Nexus 5 naaf ontwikkeld die onder belasting geschakeld kan worden.
Voorwielmotor – licht, simpel,robuust en goedkoop
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. En je kunt een voorwielmotor met alle versnellingsystemen combineren: naafversnelling, derailleurversnelling en zelfs een cardanasaandrijving. Nog een voordeel: je kunt in elke versnelling wegrijden.
Overzicht voordelen voorwielmotor:
✓ De motor komt je meteen te hulp.
✓ Goedkoop.
✓ Minder motorgeluid.
✓ Je kan in elke versnelling wegrijden.
Overzicht nadelen voorwielmotor:
× In de bocht kan door de aandrijving voorwiel sneller wegglijden.
× Stuurgedrag is anders,de motor trekt de fiets vooruit.
× Lastig om voorband te vervangen.
× Fiets is lastiger om op te tillen omdat gewicht voor zit.
× Vaak niet te combineren met krachtsensor.
× Door diverse stekkeraansluitingen eerder kans op storingen..
Achterwielmotor – licht, natuurlijk rijgedrag
Net als bij een gewone fiets, wordt bij een e-bike met achterwielmotor de fiets aangedreven door het achterwiel. Dit geeft dus de meest natuurlijke rijbeleving. Fietsen met de motor in het achterwiel hebben allemaal een derailleurversnelling. Dit maakt de fiets wat lichter en is ideaal voor langere toertochten. De open kettingkast vergt wel wat meer onderhoud.
Overzicht voordelen achterwielmotor:
✓ Betere verdeling van het gewicht dat zorgt voor een natuurlijkere rijbeleving.
✓ Lager gewicht.
✓ Minder motorgeluid doordat het geluid van achteren komt.
✓ Strakkere sturing.
Overzicht nadelen achterwielmotor:
× Vaker onderhoud nodig.
× Onderhoud is vaak tijds- en kostenintensief.
× Lastig om achterband te vervangen.
× Fiets is lastiger te verplaatsen doordat het gewicht niet gelijk verdeeld is.
× Vaak niet te combineren met een dichte kettingkast en naafversnelling.